Mittwoch

Viszonyok

Mikor M. megszületett, ill. közvetlen azután, a szemem láttára, tőlem alig két méterre lefürdették. Gyengéden, finoman, egy beépített, mini-kádban. Majd a mellkasomra rakták illatosan, pihepuhán, egy aggasztóan túlméretezett (50-es), vajszínű rugdalózóban és hozzámragadt. Jópár hónapra.
A szülőszobán, amíg engem elláttak, a szülésznő duruzsolt kicsit a fülembe arról, hogy ő nem javasolja a babák fürdetését az első után egészen addig, míg a köldökcsonk le nem esik.
Lefürdetni egy csatakos mosdatókesztyűvel, azt igen, de pl alkohollal kezelni a köldöksebet, azt nem...

A baba/szoptatószobában* szintén mindenki ezen a hiten volt. Békében, egyetértésben, mondom, ugyanezen a hiten.
Három évvel később, ugyanabban a kórházban egy nővérke megkérdezte, hogy nem szeretném-e lefürdetni az egy napja világrajött babámat, miközben a régebben javallt módon mosdattam le A.-t. Mondtam, hogy épp azt teszem, ő meg duzzogva elvonult, majd egy szülésznőt hívva erősítésnek visszaérkezett és még egyszer elhangzott ugyanaz a párbeszéd, majd a szülésznő letorkolta a nővérkét, miszerint mindenki úgy gondoskodik a babájáról, ahogy szeretne, az anyuka jobban tudja mi jó a gyermekének, mint egy kívülálló. Majd elnézést kért tőlem a zavarásért és közölte, hogy ő sem javasolja a fürdetést és a vállamat végigsimítva távozott.

Ezek után ugyan voltak bőven kétségeim, a mit és mikor adjak előszőr enni-től az oltatunk-nem oltatunk dilemmán át, a mikor mit olvassunk, nézhet-e tv-t, mikor, mennyit... stb kérdéskörökön csak-csak fennakadtam/tunk, persze, de mégis mindig ott volt, hogy igen : az anyuka jobban tudja mi jó a gyermekének frázisa.

Az életben a megrendelő diktál. Ugye? Ugye. Megrendelőként megszabhatom milyet, mekkorát, mikor, és mérlegelhetek, hogy annyiért kell-e?
Beíratom az iskolába a gyerekemet és kimondatlanul azt a szolgáltatást kérem, hogy tanítsák meg erre, arra, amire kell.
Én vagyok a megrendelő.
Elvileg, én vagyok a megrendelő.

Olvasom másoknál milyen, hogy idegennyelvű országban, iskolában kezdenek magyar ananyelvű gyerekek és hogy támogatják a kis nebulókat a tanáraik, hogy büszkék rájuk, hogy pikk-pakk, vagy épp nem annyira gyorsan, de hamarosan akkor is felzárkóznak és hozzák a szintet, sőt!

A fiúk itt születtek. Beszélik a nyelvet, okosak, intelligensek, tudnak köszönni, kérni, mégis visszahallom, hogy ők magyarok.
Igen, persze, hogy azok (állampolgárságukat tekintve nem, ha az anyanyelvükről beszélünk, akkor igen és nem mellesleg magyar kultúrán nevelkednek itthon), de újra és újra az orruk alá dörgölik, érzékeltetik az iskolában, hogy magyarok (=mások).

Néha benéz az iskolába M. első tanárnénije. Az útja hozzá visz először, megölelgeti, megpuszilgatja, büszke rá. De ő kivétel.

Tavaly, év elején volt egy házi. Történettöredékeket kellett időrendbe rakni és beragasztani a füzetbe. Természetesen hibátlan lett. A tanárnő még jópárszor adott azonos feladatot az iskolában, mert nem hitte el, hogy M. segítség nélkül képes megoldani. Míg M. mindannyiszor hibátlanul elvégezte, a többiek meg hibáztak. ...és visszahallottam, hogy hogy lehet, hogy ő értette a szöveget, míg a német anyanyelvűek nem.
Félévkor, említettem itt a blogon, hármast kapott németből. A magyarázat az volt, hogy még nem tud úgy németül.

Szeretnék én lenni a megrendelő és azt mondani, hogy nem tetszik ahogy a gyerekeket kezelik. Nem tetszik, a metódus és egyeltalán, nagyon sok minden nem tetszik.
De nem mondhatok semmit, mert más iskolákból is ezt hallom, változtatni, kilépni nem tudok és ha tényleg szólnék, a fiam/fiaim alatt vágnám a fát.

M. tanárnője remek, igazi pedagógus.  
A. tanárnője nem korrekt szolgáltató. De monopolhelyzetben van. (Említettem már, hogy ő lesz az iskola igazgatója?) A baj az,. hogy nem annyira én (khm.), hanem A. fizet.

11 Kommentare:

  1. Ausztriában, különösen a kisebb közösségekben mindig és mindenkivel érzékeltetik, hogy NEM osztrák... még akkor is, ha először egyébként észre se veszik, csak később tudják meg.

    Klagenfurtban volt egy magyar ismerősöm, a nevét illetően "szerencsés" volt, nem derült ki belőle, hogy nem osztrák... ő soha senkinek nem mondta, hogy magyar és nem is volt hajlandó megszólalni magyarul, ha német ajkúak voltak a közelben...

    AntwortenLöschen
  2. Az ember azt gondolná, hogy több mint egy évtized után, már túlléptek rajta... de nem.

    Nekünk nincs ilyen szerencsénk, már ami a nevünket illeti.
    Igaza volt az ismerősödnek -bár Klagenfurt nem kicsi, nem gondoltam volna, hogy ott is problémáznak...

    AntwortenLöschen
  3. Ha átköltözöl a szomszéd faluba, akkor is gyüttment leszel.

    Az ember vagy bátor, vagy nem gyün-megy.

    Ha nem gyüsz-mész akkor meg apád lánya, nagyanyád unokája vagy. Ráadásul az x utcából.

    AntwortenLöschen
  4. Aki meg úgy boldog, hogy osztráknak tetteti magát, hát izé.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Szerintem csak nem akarta magát kitenni az osztrákok butaságából származó igen sértő incidenseknek, mint pl. amikor megkérdezték az akkori barátomtól, hogy mennyi pénzért vett engem?!

      Löschen
    2. Ez kedves. De ettől függetlenül nem hiszem, hogy ez lenne a legmegfelelőbb megoldás.

      Löschen
    3. Nem észrevenni (mikor próbálnak maguk alá gyűrni) a megfelelő megoldás, majd szépen és idővel megismernek és túllépnek rajta. Idekint.
      Az iskola falain belül más a helyzet ha a tanár istenséget játszik a gyerek felé emelkedve. Fájdalmasabb is.

      Löschen
    4. Még annyit:
      korábban magasról tettem rá, mit gondolnak, de most nem az én bőrömre megy a játék.

      Löschen
  5. Naszóval: ez annyira, de annyira jó és emberi írás, hogy sokszorosítani kéne.
    A lényegéhez nem nagyon tudok hozzászólni, engem még a gyüttmöntség se nagyon érintett, miután férjhez jöttem ebbe a faluba.
    V.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Úgy kell érteni, hogy helyben mentél férjhez?
      Annak is biztosan meg van a maga varázsa (talán hátránya?).

      Jólesik, hogy így gondolod.

      Löschen

Szabad a véleményezés, de kérlek légy kedves! Itt nem bántott senki.

A régebbi bejegyzésekhez írt hozzászólásod, csak engedélyezés után jelenik meg.